The term stylometry, as introduced by Polish philosopher and philologist Wincenty Lutosławski in 1890, implies the measurement of textual stylistic affinities in order to address different literary issues such as authorship, chronology, or text-history. In authorship studies, the stylistic characteristics of a text of unknown authorship are compared to the determined profiles of known authors. This type of categorisation is usually referred to as authorship attribution in authorship studies. In the past 30 years, computational stylometrics has seen significant progress and numerous techniques have been proposed, culminating in machine-learning classification models. In authorship attribution studies, authorial profiles are selected and compared to the profile of a text by an unknown or disputed author in order to identify a matching candidate.
This lecture will briefly present the idea and the history of stylometric studies, with the focus on possible implementation of existing stylometric statistical techniques on Sanskrit texts of unknown or disputed authorship. Lately, an ever larger body of Sanskrit electronic texts (GRETIL, TITUS etc.) have emerged together with the development of reliable authorship verification algorithms. However, unlike other languages, Sanskrit offers some serious challenges that will be presented in the lecture. At the end, the results of experiments with Sanskrit texts conducted in the stylo package (Eder et al. 2016), an open source stylometric script written in the statistical programming environment R, will be presented.
Poniedziałek, 27 maja, godz. 13.00, Kolegium Śląskie, al. Mickiewicza 3, sala 2
Kultura południa Indii wykazuje silne związki z religią, zarówno w jej ortodoksyjnym i panindyjskim aspekcie, jak również obfituje w szczególne, lokalne formy życia religijnego. W mojej prezentacji chciałabym odnieść się do tych szczególnych, mniej znanych form, mających swój wyraz w specyficznych obiektach kultu odnajdywanych często w sekretnych, świętych i trudno dostępnych gajach. Część prezentacji poświęcę także mniej znanym, mniejszym, niejednokrotnie trudno dostępnym lecz niezwykle pięknym i cennym południowoindyjskim świątyniom. Prezentacja będzie uzupełniona materiałami wizualnymi zgromadzonymi w czasie moich badań na południu Indii.
Wtorek, 28 maja, godz. 14.30, Kolegium Śląskie, al. Mickiewicza 3, sala 402
Indie nazywane są często „krajem kontrastów” z ogromnym rozwarstwieniem społecznym. Chociaż w tym państwie podejmuje się wiele reform społecznych i gospodarczych prowadzących do umocnienia demokracji, to jednak w Indiach zauważyć można problemy nie występujące aż w takim stopniu w innych państwach świata. Tradycje w Indiach i sprzeczności między mniejszościami wciąż niejednokrotnie są silniejsze od przyjętego prawa. Różnice w podejściu wpływają także na zwiększenie zagrożenia w obszarze bezpieczeństwa wewnętrznego – często zdarzają się sytuacje, w których rozbieżność w nastawieniu do zagadnień społecznych wzbudza nie tylko silne emocje, ale nawet przemoc między danymi grupami osób. Dodatkowym elementem wpływającym na osłabienie porządku jest działanie gangów i innych grup przestępczych, stanowiące ogromne zagrożenie dla bezpieczeństwa wewnętrznego i poważne wyzwanie dla służb państwowych. Do powszechnych obszarów objętych działaniami przestępczymi należą handel i przemyt narkotyków, korupcja, handel ludźmi, kradzież i przemyt różnych dóbr, handel bronią, hazard, rozboje, fałszerstwa i pranie pieniędzy.
W wystąpieniu przedstawione zostaną problemy związane z dysproporcjami w rozwoju Indii, przestępczością (w tym zorganizowaną) i charakterystyką działania grup przestępczych oraz ukazane przykłady przemocy w społeczeństwie indyjskim. Zaprezentowane zostaną także wybrane działania azjatyckich grup przestępczych w Europie.
Wykład poprowadzi dr Dominika Karwoth-Zielińska, adiunkt w Katedrze Nauk Politycznych na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Prowadzi zajęcia z zakresu bezpieczeństwa i stosunków międzynarodowych.
Wtorek, 28 maja, godz. 15.30, Strefa Studencka, ul. św. Anny 6
Kathak jest klasyczną formą tańca indyjskiego pochodzącą z przełomu III i IV w.n.e. Słowo kathak pochodzi od sanskryckiego słowa "katha" oznaczającego "opowieść". Opowieść jest przedstawiana przez tancerza w pełnych gracji ruchach, ważna jest też praca stóp i wzrastające tempo od wolnego do szybkiego. Wykład będzie miał na celu przybliżenie historii, pochodzenia oraz estetyki tego tańca.
Wykład poprowadzi licencjonowana nauczycielka kathaku Jigna Dixit.
Wykład odbędzie się w języku angielskim.
Wtorek, 28 maja, godz. 17.00, Strefa Studencka, ul. św. Anny 6
Keralskie świątynie Bhagawati (Bogini) związane są ściśle z lokalnymi nie-bramińskimi kultami. Rytuały, które do dzisiaj przyciągają tłumy zwróciły również uwagę religioznawców, opisujących na przykład święto Bhagawati z Kodungallur lub w świątyni Ammy z Attukal. Inne świątynie, jak ta w Lokanarkavu pojawiają się często w kontekście militarnym. W północnej Kerali zaś można spotkać Bhagawati i usłyszeć jej rady...
Środa, 29 maja, godz. 11.30, Kolegium Śląskie, al. Mickiewicza 3, sala 402
Kamakszi (Kāmākṣī), dobroczynna forma bogini czczona jest przede wszystkim na południu Indii, zwłaszcza w Tamilnadu, gdzie znajdują się jej najważniejsze świątynie. Kult, z głównym ośrodkiem w Kańćipuram, wpisuje się w tantryczną tradycję śrīvidyā. Kamakszi, utożsamiona z Ādi Śakti i boginią Tripurasundarī, uważana jest za najwyższą rzeczywistość, podłoże świata empirycznego i przyczynę sprawczą wszelkich manifestacji.
Kanoniczny wizerunek przedstawia Kamakszi jako piękną, młodą kobietę, w pozycji siedzącej, ze skrzyżowanymi nogami. Bogini trzyma w dłoniach pętlę, bodziec do poganiania słoni, łuk z trzciny cukrowej i strzały z kwiatów. Jej włosy skrywa korona ozdobiona półksiężycem.
Kult Kamakszi w jego obecnej formie jest rezultatem wzajemnego oddziaływania różnych nurtów religijnych i filozoficznych. Teksty tamilskie zaświadczają istnienie w Kańćipuram kultu bogini na długo przed powstaniem świątyni w jej dzisiejszym kształcie. Przypuszczalnie we wczesnym okresie jego ośrodkiem było żeńskie bóstwo o groźnej naturze i budzącym strach wizerunku. Przejęcie kultu Kamakszi przez daśanamich (daśanāmi), wspólnotę monastyczną wywodzącą się z tradycji Śankary pociągnęło za sobą złagodzenie jej wizerunku.
Fazy ewolucji kultu Kamakszi w Kańcipuram znajdują odzwierciedlenie w mitach pochodzących z lokalnej literatury narracyjnej.
Czwartek, 30 maja, godz. 15.00, Kolegium Śląskie, al. Mickiewicza 3, sala 402
When India became independent in 1947 many political pundits declared that it would not survive long either as a country or a democracy. There was widespread poverty and illiteracy in the country and it had many languages and religions that made democracy in India unsustainable. That India did not go the way of many other countries in Asia and Africa was because it had gained freedom after a prolonged non-violent mass movement against colonial rule. The legacy of popular struggles, the impact of Gandhian ideas, and the nurturing of democracy by the Congress leaders after independence strengthened democratic values and institutions in India. Not only have these values and institutions weathered many storms they have also struck roots and adapted to the changes in the country over time. First of all there is the regular conduct of free and fair elections despite rumblings of protest against the huge sums of money spent during the elections. Secondly, India has accommodated regional diversity and dissent by adopting a policy of asymmetrical and cooperative federalism. Thirdly, print journalism has largely been independent of the state. More recently the flow of news and opinions using multiple platforms like – television channels, online magazines, mobile phones- in several languages has changed the way the common man perceives politics. The political discourse sometimes becomes acrimonious but it is always vibrant. Fourthly, a substantial discourse on rights has developed that ranges from the right to information to the right to education. Some believe that it is the clamour for rights which has slowed down the rate of growth in India. The Chinese can undertake vast projects without worrying about environmental or human costs. Yet, the democratic struggles of the people displaced by dams, farmers burdened with debts and other marginalized people has led to compensations, loan waivers and rural employment schemes. These policies may be called populist but they reflect the power of democratic politics. Fifthly, the political system has managed to deal with the demands of competing castes and groups in the country with some success. Such conflicts in any country are difficult to resolve to the satisfaction of all. Sixthly, the courts in India, despite being overburdened with cases, have upheld the rights of people and inspire tremendous confidence. The growth of public interest litigation has strengthened the rights of the less powerful and the Supreme Court of India, together with the Indian Army, enjoys the greatest respect in the country. The professionalism of the armed forces and their functioning within the ambit of the Indian Constitution has ensured that democracy is not undermined as in other countries in the neighbourhood. Finally, it must be conceded that the democratic credentials of the more developed economies and stable societies of Europe are higher on several counts. Although India today is one of the fastest growing economies in the world it is a middle income country by the most optimistic of estimates. Although India has a huge scientific and technical manpower with many achievements in space and nuclear power it has to contend with identity politics based on language, caste and religion. Under the circumstances the functioning of democracy in a diverse country of more than a billion people is an achievement Indians can be justifiably proud of.
Czwartek, 30 maja, godz. 16.15, Kolegium Śląskie, al. Mickiewicza 3, sala 326
Ajurweda jest jednym z najstarszych systemów leczniczych, który w niezmienionej formie stosowany jest po dzień dzisiejszy. Termin pochodzi od sanskryckich słów ajus (āyus) - życie i weda (veda) - wiedza. Dosłownie oznacza wiedzę o życiu. Jest to adekwatna nazwa, ponieważ medycyna ta skupia się na leczeniu człowieka w całości, czyli zarówno chorób fizycznych, jak psychicznych. W jej ramach znajdują się też rady na temat stylu życia i odżywiania.
Wykład poprowadzi Kirti Gahlawat, licencjonowana nauczycielka jogi.
Wykład odbędzie się w języku angielskim.
Czwartek, 30 maja, godz. 17.15, Kolegium Śląskie, al. Mickiewicza 3, sala 402
Bhakti to wielki ludowy ruch mistyczny. Swoją apoteozę przeżywał po koniec indyjskiego średniowiecza. Główne aspekty filozoficzne oraz twórczość mistyków piszących w hindi będą ilustrowane w przekładach z oryginału.
Piątek, 31 maja, godz. 15.30, Kolegium Śląskie, al. Mickiewicza 3, sala 01
Od nawiązania oficjalnych stosunków dyplomatycznych między Indiami i Japonią w 1952 roku, bilateralna współpraca obu krajów z roku na rok zostaje wzbogacana o szereg różnych doświadczeń. W ostatnim czasie na znaczeniu zyskują szczególnie relacje ekonomiczne i gospodarcze, choć historycznie wzajemne interakcje obejmowały także wiele innych dziedzin, również przed oficjalnym nawiązaniem stosunków.
Kiedy po raz pierwszy kultura indyjska zagościła w Japonii? Co było przełomem w relacjach między dwoma krajami? Jak wyglądały relacje po podpisaniu traktatu pokojowego po II wojnie światowej? Jak współcześnie układa się wzajemna współpraca? Jaki wpływ ma Japonia na współczesną gospodarkę Indii?
Na te i inne pytania odpowiedzi udzieli Karolina Janosik, współpracownik Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha.
Piątek, 31 maja, godz. 17.00, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, ul. M. Konopnickiej 26